Mituri despre legume

legume_ingrasa.jpgFierte sau inabusite, prajite sau la cuptor, cum sunt mai sanatoase
legumele? Broccoli este mai sanatos proaspat sau congelat? Cartofii
ingrasa? Miezul salatei trebuie spalat? Acestea sunt doar cateva din
intrebarile care au creat mituri si legende despre legume. Este cel mai
bun moment pentru a demonta unele dintre legendele care ne fac sa
alegem produsul “laudat”, in defavoarea altuia “defaimat” de un mit, de
cele mai multe ori lipsit de temei, pentru a ne bucura de toate
legumele.

Yahoo green distruge cateva din legendele care au stricat bunul renume al unor legume.

Legumele proaspete, mai bune decat cele inghetate

Este un mit. Studiile, analizele si testele au dovedit ca legumele proaspete isi pierd constant din proprietati, incepand din momentul in care au fost culese. Cantitatea de enzime, de vitamine si antioxidanti naturali, adica toate minunile naturale care exista in legumele proaspete, se diminueaza in ritm din ce in ce mai accelerat, incepand din momentul in care au fost culese.

Mai mult, pentru a se pastra “proaspete”, si a face fata transportului, unele legume sunt tratate chimic, “gazate” sau iradiate. Asa ca, de cele mai multe ori, leguma proaspata este mult mai veche decat punga cu legume identice, dar congelata. De ce? Procesul de congelare este initiat la foarte scurt timp dupa momentul in care legumele au fost culese. Din ratiuni economice. Legumele au cea mai mare greutate in momentul in care sunt culese, iar conservarea legumelor prin frig este mai rentabila si mai eficienta daca se produce imediat, decat daca ar fi pastrate un oarecare interval de timp.

Concluzia: Biologic, legumele congelate sunt mult mai proaspete decat cele “proaspete”.

Fierte, legumele isi pierd proprietatile

Fundamentala nu este fierbere in sine, ci tipul de leguma pe care il fierbi, timpul si conditiile de fierbere. Mai mult, sunt legume care prin fierbere isi pun in valoare proprietatile. Marion Neste demonstreaza in cartea sa “Ce sa mancam” faptul ca, prin fierbere se pierde vitamina C si acid folic, de aceea ar fi o idee foarte proasta daca am fierbe o portocala. Dar fasolea, boabele de mazare uscata si lintea isi pun in valoare proprietatile fibrelor si proteinelor, iar amidonul din cartofi devine digerabil.

Mai mult, fierberea face ca vitaminele sa se combine cu fibrele, acestea din urma sa devina mai usor digerabile, iar vitaminele sa fie mai bine asimilate, chiar daca sunt in cantitate mai mica. Prin anumite legume fierte,  organismul absoarbe mai mult licopen, substanta minune care ne apara de cancer. Evident ca cel mai bun mod de preparare ramane cel in aburi.

Concluzia: Unele legume trebuie fierte, altele nu. Cele pe care le fierbi sunt de cele mai multe ori mai bune, tocmai pentru ca sunt fierte.

Cartofii ingrasa!

Este unul dintre cele mai impamantenite mituri, desi orice nutritionist iti poate spune ca realitatea este total diferita. Cartofii sunt saraci in calorii, au zaharuri cu ardere lenta, adica bune pentru organism, au carbohidrati care dau energie si sunt bogati in minerale si vitamine. Cartoful este o leguma completa, hranitoare si foarte sanatoasa, care are 75% apa, 22%, hidrati de carbon, 2% proteine, 0,15% lipide si 1% saruri minerale.
Sunt bogati in potasiu (un mineral in vesnic deficit in organism) in vitamine din complexul B si in cantitati semnificative de vitamina C si pretioasa vitamina K, antihemoragica.

Contin calciu, magneziu, fosfor, fier, mangan, cupru, sulf, in proportii variabile in functie de solul in care creste. Stimuleaza si sustin functiile intestinale si au efect anti-ulceros. 150 grame de cartofi au 100 de calorii, ceea ce reprezinta 45% din necesarul zilnic de vitamina C si 21% din necesarul de potasiu. Cartofii nu ingrasa, ci produsele grase pe care le adaugam pe langa acestia.
Contrar mitului, nici macar daca sunt prajiti, nu sunt atat de rai pe cat se spune, daca sunt respectate cateva conditii: ulei de calitate, care sa nu fie refolosit la infinit, si mancati ca atare, adica fara sosuri pline de grasimi.

Concluzia: Cartofii sunt sanatosi, chiar necesari unei alimentatii echilibrate. Aici (http://retete.eva.ro/mancaruri/cartofi-in-retete-minunate-articol-29626.html) gasesti cateva retete minunate unde cartoful este vedeta.

Miezul salatei este curat

Un mit foarte periculos. Faptul ca miezul salatei pare etans, protejat de frunzele exterioare, este doar o parere. Studiile au aratat ca poate cauza unele dintre cele mai grave toxiinifectii alimentare cu salmonela si listeria. Asa ca salata trebuie spalata foarte bine, frunza cu frunza.

Concluzia: Legumele, in general, dar in special cele care se consuma crude, trebuie spalate cu foarte mare atentie, foarte bine, in doua-trei reprize, sub jet puternic de apa.

Legumele producatorilor locali sunt mai ieftine

Si da si nu. Probabilitatea ca legumele care sunt cultivate in ferme apropiate de casa sa fie mai ieftine este foarte mare. Cu atat mai mult atunci cand in zona sunt mai multe ferme, care pentru a castiga clienti, intra in competitie si sunt nevoite sa reduca pretul. Dar trebuie luat in calcul si faptul ca productia nu poate exista daca nu este vanduta la un pret care sa acopere cheltuielile si sa aduca un minim beneficiu.

Concluzia: Daca vrei cu adevarat legume proaspete si ieftine, cumpara-le direct de la producatorii locali, aflati aproape de orasul tau. Un drum cu masina personala la fermele de legume si fructe, de unde tu si, eventual, inca o familie (prieteni sau vecini), sa cumparat cantitati mai mari de legume si fructe este cea mai buna solutie. Producatorul iti vinde marfa, mai ieftin (pentru ca nu mai suporta el cheltuielile de transport), iar tu cumperi legume cu un pret mai mic decat cel din piata.

Sursa: Eva.ro.

Nu exista inca comentarii.

Lasă un răspuns